Personuppgiftspolicy för Sällskapet Årsföreningarna

Sällskapet Årsföreningarna värnar om din integritet

Det är viktigt för oss att värna din integritet som medlem i Sällskapet Årsföreningarna, vare sig det är som årsförening eller som ”årsringsmedlem”.

Den nya EU-förordningen GDPR (General Data Protection Regulation) ersätter den 25 maj 2018 den äldre PUL (Personuppgiftslagen). Den nya förordningen stärker din rätt och samtidigt blir våra skyldigheter som organisation större.

I korthet innebär de nya reglerna följande:

·         Du kan få en kopia av de personuppgifter vi har om dig

·         Du kan rätta och låta radera vissa av dina personuppgifter

·         Begränsa och ha synpunkter på användningen av dina personuppgifter

Vilken typ av uppgifter behöver vi?

För att kunna fullgöra våra skyldigheter med att serva er med information, bokföra avgifter behöver vi följande uppgifter: Namn, organisation (för årsföreningar), adress, telefon, e-post, födelseår. Vi samlar enbart in de personuppgifter vi behöver för att bedriva verksamheten.

Hur hanterar vi uppgifter om dig?

Personuppgifter hanteras på ett säkert sätt av ett fåtal (f.n. tre) personer. Uppgifter finns i ett bokföringsprogram/register, men också i ett manuellt upprättat register samt på hemsidan. En del av uppgifterna på hemsidan ligger skyddade av lösenord som endast styrelsen har tillgång till.

Hur länge sparas uppgifter om dig?

Personuppgifter tas bort ur aktiva register två kalenderår efter det att din medverkan i Sällskapet Årsföreningarna har avbrutits. Fram till dess blir dina uppgifter markerade som ”inaktiv”.

Delar vi dina personuppgifter med någon?

Vi delar inte dina personuppgifter med någon person eller organisation och säljer dem inte heller till någon.

Klagomål

Om du anser att vår personuppgiftsbehandling strider mot reglerna kan du vända dig till ordförande eller direkt till Datainspektionen.

Ytterligare information

Detaljerad information om GDPR finns att läsa på datainspektionens hemsida, www.datainspektionen.se Sök på GDPR.